Monday, August 30, 2010

Dalam Dilema...Pindah atau Tidak?

Uiishh...tengok orang lain nye blog bukan kemain lagi meriahnya. maklum la nak raya plak tuh. ada tu siap dah announce baju raya, keta raya dan yang wajib duit raya aar.hehehe...

seronok tengok sume dah siap macam2. untuk family aku plak, alhamdulillah sume kami dah plan cuma bila dapat berita terbaru ni buat otak jadi serabut.

berita ni tak de teruk sangat. cuma tak kena masa je. citenya baru2 ni aku dapat tawaran kuarters rumah teres which is memang sepatutnya aku dapat daripada mula. tapi paham2 je la. nama pon kuarters kerajaan jadi sah2 kena tunggu. sebab nak duk cepat jadi kitorang terima je la dulu tawaran duk apartment.

nak dijadikan cerite khamis lepas pejabat kuarters tu tepon nak offer kuarters rumah teres. mula2 tu memang seronok aar sebab dapat kawasan yang sama. pastu rumah tu plak 2 setengah tingkat. 5 bilik tdo 4 bilik air. pengsan aku nak ngemas nye. iishh kalu aku duduk situ confirm tingkat atas tu bergelap je. silap2 *antu duk skali ngan aku. muahaahha...

masa sok sek ngan member opis yang sekapal ngan aku. dia pon baru je pindah dari kuarters apartment ke rumah teres. sbb aku tak amik lagi offer letter. mmg blur apa nk buat. rupa2nya kalu nak duk umah tu aku kena bayar deposit sebanyak rm600. adusss...aku dah terbayang2 duit raya yang gomen bagi tu. sah2 jadi negatif. huhuhu...

bila diskus ngan hubby, dia cakap banyak pro n cons. kitorang ni yang jadi serba salah nak pindah sebab dah beli rumah. skang ni maseh dalam proses S&P. lepas raya nak withdraw EPF dah. insya-Allah early 2012 dapat la duk umah sendri.

kata abah aku plak, baik pindah je. sebab orang dah bagi. lagipon abah sian kat cucu dia. dia cakap "cucu abah tu cam tak cukup duk atas tanah je". besa la orang tua. nak umah duk atas tanah.

jadi apa pandangan u ols?

bila dah buat kira2. huhuhu...memang banyak nanti kuar duit.

kalu pindah kuarters tuh;

deposit rumah: rm600
deposit utiliti:rm300
sewa lori:rm400
upah sepupu sepapat angkat barang:rm200
kotak/plastic wrapper:rm50

kesan bila pindah kuarters:
a)leceh nak antar dania pagi2 buta
b)jauh dari umah mak lang

belanja untuk beli rumah;
stamp duty:rm4000++

btw, nanti la aku cite pasal umah yang kitorang beli tu ye. hubby i cakap suh diam2 dulu. hehehe...

tbc
xoxo



8 comments:

jiwasintetik said...

wahh... cam seronok je pindah! tapi kan, kalau aku, aku stay je rumah tu. family masih kecik kan? sabar je la sampai dapat rumah sndiri...

azya said...

if i were u, aku tak pindah. sbb tak lama pun lg ko nak pindah ke umah sendiri.dan byk duit nak keluar bila nak ngurus proses pindah2 ni, double the cost yg sedia ada tambah lak byk duit kluar masa beli umah tu.

soalan pertama yg patut ditanya pd diri sendiri : perlu ke tak perlu nak pindah? penting ke tak penting? aku pun rasa bahagian atas umah tu ko takkan guna pun..berabuk dan menambah kejer nak ngemasnyerr.

~Am said...

tak yahla pindah...alang2 tunggu pindah rumah sendiri...

Unknown said...

betul, takyah pindah pon takpa sbb korang cuma bertiga. pejam celik dh 2012, dh boleh masuk uamh sendiri. simpan je duit utk masuk umah sendiri tu nnt..

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. said...

mien nampak nye mcm berat tak nak pindah je..lagi2 nak raya kan..mesti double belanja nye..lagipun, kalaua da rezki, x lama lagi nak dok rumah sendiri pulak..korang pun bertiga je..kalau berlima pun, lin rasa, ok je apartment tu..hehe lagipun sewa je kan..nanti dok rumah sendiri , takpela..tapi, ikut mien la mcmana.. :)

erin emariza said...

takyah

ummi mien said...

yeah.setuju ngan korang sume. kitorang dh buat keputusan dh. mmg tak jadi pindah. papepun terima kasih ye untuk komen2 anda sekalian.phew...lega! :)

not a serious blogger said...

tak perlu pindah