Wednesday, January 4, 2012

Late Payment Interest

masih ingat entry semalam pasal rumah baru kitorang tuh?

huhu...keseronokan nak masuh rumah baru tu jadi hambar bila mana kitorang kena bayar Late Payment Interest(LPI) sebanyak Rm1.9k. pffft!

Kalu kira2 tu kan memang bonus yang saya dapat tu tak mampu nak cover bayar duit tuh. Terus berpinar kepala saya memikirkan bajet akan lari bila kena bayar denda itu.

Lepas dapat je surat tuh memang saya terus cal pemaju dan kasi beberapa das soalan. dan PIC itu kata saya bole buat rayuan. Saya rasa PIC tu bole stress tahap gaban sebab dah tahap nak bertekak dah.

Saya pon mula buat kiraan. Katakan la seorang pembeli dikenakan min Rm1k untuk LPI, cuba kali dengan 10 pembeli dah Rm10k. Dan kali kan la untuk seterusnya. Perrgghh...kaya benor pemaju nih.

Jadi kepada anda semua yang sedang dalam proses membeli rumah yang masih dalam pembinaan sila buat follow up ke atas setiap documentation yang melibatkan bank dan peguam. Pastikan tiada kelewatan berlaku. Kalu ada pon bukan disebabkan kita sebagai pembeli.

Apapun saya dah declare yang saya tak kan bayar dengan jumlah banyak itu. dan saya akan lawan habis-habisan kalu bole nak bawak sampai ke tribunal pengguna sebab dalam kes saya ni saya beli dah agak lewat, masa tu pembinaan dah 50% in progress. Jadi saya berhak untuk dapat discount OK!


3 comments:

Wan Rose said...

Min, aku punyer kene late payment masa dapat kunci rumah dulu dalam 700++ rasanya then aku buat surat rayuan ke bank & developer then kene bayar 200++......ko try buat surat rayuan dulu....

ummi mien said...

aku dah appeal. tgh tggu dev jawab surat. kurang asam kan dev nih. depa ingat kita ni banyak sangat duit ke. aku rs nk je naik ke persatuan pembinaan mintak derang waive berdasarkan construction cost. kenakan untuk rumah yang rega nya 500k ke atas je.sbb yg tu confirm orang kaya je yang beli.

nik said...

cm ne yew nk wt appeal letter...sy pn kena jugk...dlm 6k ...huhuhu