Wednesday, November 10, 2010

stesyen seterusnya

semalam, erm bukan semalam jek tapi kebelakangan ni aku banyak pk hidup di alam lain.

kebetulan boleh plak aku layan halaqah channel tv9.

dan tajuk plak sama cam apa yang duk berdegang2 kat kepala aku.

topik semalam membincangkan "Stesyen Seterusnya-Alam Barzakh".

tetamu undangan adalah Datuk Abu Hasan Din Al-hafiz.

sejuk je mata nengok muka ustaz ni. bila ustaz berbicara tentang kewujudan alam, persoalan yang dibangkitkan dan perkara2 yang akan ditanya nanti oleh malaikat, fuhh seram sejuk rasanya.

dan kata ustaz tu walaupon hanya jasad tertanam di bawah, tapi jasad ukhrawi kita masih mampu mendengar apa yang berlaku di atas. sebab tu kita besa dengar kalu kita baca al-fatihah atau apa2 bacaan ke atas orang yang telah meninggal dunia, doa atau bacaan tu sampai ke jasad ukhrawi. Apa yang disoal dan disiksa tu la dibuat ke atas jasad ukhrawi.

Kalu orang pertikaikan seksaan kubur, memang kita tak kan nampak pada jasad yang ditanam. sbb yang disiksa itu adalah pada jasad ukhrawi kita.

Jadi jelas la mati itu benar, syurga itu benar, dan seksaan serta neraka itu benar.

kata ustaz tadi hanya amalan sahaja yang mampu menyambungkan antara kita yang di dunia ini dengan jasad ukhrawi. amalan yang boleh dibuat adalah seperti doa daripada seorang anak kepada ibu, bapa dan sanak sedara atau kengkawan kita yang telah meninggal dunia.

huhu...dan aku, secara jujur memang rasa masih tak bersedia untuk mati. sape2 pon macam tu juga kan.

setiap kali solat memang satu je doa aku. minta panjang umur untuk tengok anak2 membesar. bila dah ada anak ni, slalu terkenang2 nasib si anak kalu kita dijemput awal.

adeh...terngiang2 lagi kawan hubby aku nye statement "aku kan raya kali ni cukup 3 ari je aku beraya sebab mak ayah dah tak de, jadi tak de apa dah makna raya bagi aku".

huhu...rasa nak berderai je air mata aku.

apa2 pun topik semalam cukup buat aku sedar. jadi sentiasa beringat akan alam lain untuk mengelakkan daripada berbuat dosa kering.

2 comments:

alifah@along said...

huhuuu...tazkirah yg bagus pagi2...memang min, kalau dah tak der mak mcm aku ni, raya pun mcm tak raya...so, ingatilah dan sayangilah sementara masih ada...yang sudah pergi, sedekahkan selalu doa dan ayat2 suci...kita plak kena2 la buat amal dan jauh2 kan la dosa...so, selamat beramal!!

dbalkis said...

aku pun tak sampai hati..smalam aku boleh terpk camne kalau dhani tengok gamba tunjuk2 gamba aku "mama..mama..." tapi aku dah tak de. sama gak dia buat kalau mat balik lambat. mesti dia amil frame2 gamba, tunjuk "papa..papa"..kalau kita dah takde mesti lebih sayu orang yang meratapi ditambah dengan anak kecil yang tak paham apa2 dan masih mencari2..