Monday, September 15, 2008

finally~~

After a few arguments with my hubby, finally we went back to his hometown. Tu pon me purposely drag the time. My rule is before we going back we have to do our house chores. So we managed to sweep the floor, wash our car yang dah sebulan gak tak berbasuh, iron baju my hubby and lipat baju seminggu nye basuh. Tq to our lil Dania. She slept until afternoon and ngam2 we siap our house chores.

Around 1 something we start our journey. I told him dat I wanna sleep at Mak Long house. And we must go back to KL in da morning. My hubby said fine.

Buka pose with my hubby family side ni memang meriah ngan makanan yang amat banyak. My MIL sponsored rojak and air soya. Me bought nata de coco 3 balang. Mak Ngah bought laksam. Pakcik cooked mee goreng. Mak Lang cooked kuey tiaw goreng. Busu bought roti John. And da organizer, Mak Long cooked chicken stew, french fries, rice and ikan bakar. Banyak kan? Belum lagi dengan air minuman yang macam2 jenis. Sounds like buffet ramadhan di restoran.But I wasn't really enjoy da foods. Dania buat ragam and I had to breastfeed her before I can eat. By dat time I've already lost my appetite.

After having buka pose, everybody rushed for solat maghrib. They all start chit chatting updates diri masing2. Around 11 something my MIL wanted to go back. I told her dat we are staying at Mak Long house becoz I'm afraid Dania will meragam like what happened during balik cukur jambul arituh(mind you Dania kena sampuk ngan sumthing and menangis tahap gaban, after pegi berubat baru OK). She seems not really happy. My hubby plak dah berbelah bagi. Mak2 sedara yang lain pon ada yang sokong n tak berapa sokong. Me? Peduli apa. She is our daughter! We know what is the best for her.I know it was not appropriate la bila balik tak tdo umah sendri but they all should understand we are talking bout a baby. A baby who just know how to cry and can't tell you anything if sumthing happened to them. They can story mory to me their experience and even give me a suggestion but for me it is enuff. No more kena sampuk. As a mom memang tak sampai hati tengok anak kita nangis tak berhenti2.

On Sunday, at 1o sumthing we went to my MIL house. On da way tu my hubby suddenly inform us that we need tumpangkan Busu balik Kuala Pilah. Fine. Sampai2 je tengok barang Busu bannyyaaakk sangat. She was shopping for hari raya so definitely penuh car boot ngan barang2 dia. No choice we had to left our things and pick it up before head back to KL. My MIL plak cam tak hepi je sbb singgah sekejap. And me ikut skali pegi Kuala Pilah so dia dapat main sekejap ngan Dania.

All da way to Kuala Pilah, Busu shared with us her story about foods during buka pose. Terliur jek bila dengar kuih kampung. Me kept eyeing kot2 ada orang bukak kedai jual apa2 yang bole dibeli. My hubby dh set nak beli daging salai and me juz nak beli rambutan and buah naga. He want me to cook daging salai masak lomak. Duh! i've never done it before but used to cook udang masak lomak. itupon a few months ago. Masa awal2 pregnant kan Dania. Our fav cendol plak tak bukak kedai lagi. ye la baru pagi kan. I love travel to Kuala Pilah sebab ada macam2 jenis makanan sedap. Tinggal kuih baulu kampung balau(betol ke ejaan nya?) je tak sempat rasa.

Lepak umah Busu kejap. Borak2 sampai Dania tertdo baru we all balik. Sampai Seremban, pick up our things n terus balik. My MIL macam ada sound skit la sebab tak stay lama n tak buka n sahur skali. Duh! Itu pon nak dipersoalkan. Dapat balik pon dah cukup baik. I can't imagine if we tak jadi balik ntah hapa plak komen dia. Me start jadi rimas nak balik kampung sejak ada baby. I can't share the MAIN reason here. But I can say it's all about a cleanliness.

*Enuff for last weekend story*

No comments: