Tuesday, October 21, 2008

Dania Ziyad turn to 5 months old

Hepi Besday 5 months to Dania Ziyad!

Sabtu yang lepas kami bawa Dania ke Klinik Johari dan Anita untuk dapatkan vaksin. Alhamdulillah Dania tak nangis masa doc inject dia. Tu pon dah hampir nak cembeng. Nasib baik le saya cepat2 agah Dania. Doc tu kesabaran je tengok saya beria2 agah Dania.hahaha...

Lepas pegi klinik, kami menghala ke rumah Pak Ngah (depan klinik je). Mak Ngah seronok je tengok Dania. Tapi sayang Mak Ngah tak dapat nak dukung dan main2 dengan Dania sebab Mak Ngah sakit. Mak Ngah agah2 Dania dan seperti biasa Dania akan senyum melengeh2 sampai nampak lesung pipit dia.

Agak2 nak dekat pukul 12 kami mintak diri sebab nak ke KJMC. Kali ni saya plak nak jumpa doc. Seperti biasa klinik Dr Fatima memang le sibuk. Tambah2 lagi hari Sabtu. Pukul 1 lebih baru kami dapat masuk bilik doc. Sebelum tu kami naik ke klinik Dr Syed untuk set appointment rotavirus Dania.

Uuhh..cuaknya nak jumpa doc. Dari bulan lepas lagi saya dah terbayang macam2 sampai kena marah ngan hubby.hehe..

Ye la bila jumpa doc kat Klinik Johari dan Anita tu cara doc tu explain macam kes serius je.

Rupa2 nya tak de la teruk sangat.

Saya mengadu pada Dr Fatima selalu ada lendir keluar dari faraj. Lendir tu warna nya kekuningan. Pada saya memang agak pelik sebab sebelum bersalin tak pernah ada masalah tuh. Dr cakap tu adalah simptom discaj disebabkan ada fungus. Dr mintak baring atas katil dan buat aksi mengangkang seperti hendak bersalin. OOwwhh...sangat le tak suka aksi ini. Terus teringat waktu bersalinkan Dania.

Dr Fatima ni yang bagusnya dia akan explain apa yang dia nak buat sebelum dia praktikkan. Lepas je dia terangkan dia masukkan ubat ke infected area. Kebetulan saya belum buat pap smear, jadi dah alang2 tu buat skali. Ouuchh..sakit OK. Doc kata awak sakit sebab awak keraskan badan.hehehe...rasa macam kena rodok ngan kayu. Pastu doc pasan ada lebihan daging pada dinding faraj. Doc tanya ada sembelit ke masa lepas bersalin? saya jawab le ada. Doc terangkan lebihan daging tu terjadi disebabkan saya cuba meneran. Disebabkan kulit dalam dah sembuh dan kulit luar belum sembuh maka terhasil daging yang tidak berkenaan. Oowhh.. mula2 pasan kejadian daging tu ingatkan sebab hujung benang jahit yang tersimpul. tu yang buat bodo jek. rupa2nya sebab sembelit. (bila cite pasal sembelit terus teringat masa pantang dulu errkk..horror sangat2 sampai tak leh tdo asyik masuk toilet je dan Dania plak merengek2 nak menetek bayangkan menyusu Dania sambil menahan sembelit)

Doc pun dengan selamba nya tarik daging tuh. Oucchh..sakitnya. Meleleh kuar darah dan doc advise pakai pad. Saya dinasihatkan untuk menjauhkan aktiviti 'bersama' sekurang2 nya 2 minggu. Yeah! saya dapat 'MC' 2 minggu.hhehe...

Keputusan pap smear dalam minggu ni. Doc kata kalau normal nurse tak kan call melainkan result tu tak normal kena datang semula ke klinik.

Seperti biasa dah alang2 jumpa doc, saya mintak segala bekalan ubat yang diperlukan such as Neurogain PB 2 botol dan Norriday 3 paket. Doc tu gelak je bila saya mintak stok untuk setahun. hehe..mentang2 la bole claim.

Keluar dari KJMC kami terus ke rumah Syifaak. Sampai je dah ada ahli wajib:Yabeet dan Kyra+Ali. oohh..baru pasan kami tak snap pic pon! my hubby ada le sangat bwk kamera dia tapi as usual bila nak amik pic mesti malas. So tumpang2 la kamera baru Ali.

Solat Zuhr kat umah Syifaak pastu makan dessert wajib (Syifaak suka wat resipi ni even kalau dia pegi open hse umah orang lain pon mesti dia masak dessert nih). Sambil makan tu Kyra cite pasal expenses hnymoon Bali dia. Agak kagum la dapat ke sana dengan belanja yang murah. She did offer to us her contact person if we want to make a trip to Bali. owh..tq! tapi saya prefer Bandung! sebab nak shooppiingg!

Sang Yabeet ni plak dah sibuk2 plan nak ikut Syifaak ke China. Tapi Syifaak tak bagi couples ikut. Tak aaacii OK.

Bab2 melancong ni kalu ada duit jalan jek. Tak pe la ada rezki lebey kami ke sana. buat masa ni kewangan tak mengizinkan. kalau ada pon baik simpan untuk kegunaan yang penting. lagipon kami dah sediakan satu trip ke Langkawi untuk Dania.

Jadi biarlah si bujang2 ni sume melancong sebelum mereka diikat.hehehe..(jelesnyaaa...)

Lepas rumah Syifaak, masing2 berpecah. Yabeet ke rumah Haslia. Kyra+Ali ke rumah kakak Ali. Kami ke rumah En Sharul, bos hubby.

Uuhh..tell u what. Open hse kengkawan opis hubby le paling saya malas nak pegi. Can't mix la with bankers. huhuu..tak tau nak story pe. summore range age pon jauh. yang muda tu muda sangaaatt..yang tua plak tuaa sangaaatt sampai ada anak bujang n dara. nasib baik la ada Dania, penyelamat keadaan. heehe..buat2 le bz jaga Dania.

Lepas dua umah bos hubby kami dah tak tau nak ke mana. Hubby cakap balik rumah dulu, mandi dan solat. Lepas tu baru pk nak ke mana. Mandikan Dania dulu sebab tengok jam pon dah lewat. Ye la baby tak leh mandi lewat. Lepas tu sama2 amik turn mandi. Saya ajak hubby ke Balakong umah Along anak Pak Ngah tadi. Sebab ari ni Along tak keja. Along ni doc kat HUKM. Bila dia cuti je baru dapat jumpa derang. Husband and wife doc. memang bz la.

Sampai umah Along kul 9. Borak2 dengan Along dan anak2nya:Anis dan Nadia. Cute!

Penatnya Sabtu kami. Esoknya Dania tak berapa sihat. Mungkin sebab vaksin tuh. Jadi Ahad tak ke mana2 walaupon berderet2 list open house. Dan my hubby plak ke Times Square sebab nak tengok pameran fotografi.

*end*

5 comments:

~Mommy ZuE~ said...

adoilaaa sharminie!! ngeri okayy ur story...huhu.. alhamdulillah, u r fine..take care! :)

Anonymous said...

ntahnye...aku pun bace sambil kengerian.

Anonymous said...

beb..ko mkn noriday tu..ada side efek tak?

Siti Beutskin said...

Info yg berguna...sy alami sekarang ni...jupe dr. Fatima dekat klinik mana?

Fafa Aziz said...

Eh awk. Mmg dia akan tarik ke daging telebih tu mcmtu je?? Oh mennn. Kalau biarkan je xleh ke??? ��