Saturday, January 2, 2010

Hi 2010!

Salam sume...

dan Salam Tahun Baruuuuu!

Tahun 2010 bagi aku sangat mencabar. Kelembapan ekonomi makin hari amat terasa. Lebih2 lagi aku yang skang keja kat gomen. Apapun aku amat berharap suasana politik akan reda dan mereka yang dilantik lebey serius untuk membaiki keadaan ekonomi Malaysia.

Apapun jom kita selak semula kalendar hidup 2009.

Jan
Tahun baru di opis *-cep. Seingat aku masa ni seronok sbb dapat merasa bonus company walaupon baru bekerja beberapa bulan. hehe...

Feb-Mac
Beberapa bulan ni tak de apa yang menarik sangat pon. Hidup cam besa. Pergi keja balik keja komitmen dengan keluarga. Owh...lupa plak. Masa ni la aku dapat letter offer dari gomen. Mula-mula agak keberatan sbb aku dah seronok keja kat *-cep. Ye la gomen offer aku kontrak je. Ingat lagi setiap kali balik dari keja je mama confirm ceramah kat aku pasal kelebihan keja gomen. Mama btol2 risau kalu aku tolak offer tuh. Sebab dia tengok aku tak berapa hepi dapat offer tuh. Lepas tanya Gjol dan beberapa member yang lain, baru la aku firm dengan keputusan aku.

April
01.04.09 tarikh aku lapor diri ke JKR. Pada masa yg sama, Abah pon dapat naik pangkat. Masuk dept yang kebetulan ada unimates aku, Lin. Dan sume incik2 technician yang sangat suka makan dan bercakap tak berenti2. Owh...nak cite gak. Bulan pertama kat situ, asek2 disuruh mengemas dan mencantekkan file. Siyes macam zmn skolah dulu. Sebab bos aku tu sangat poyos nk menang 5S dan ISO. Duk situ memang terasa komitmen keja sampingan lebey dari keja utama.

Mei
Bulan ke-2 dah terasa penat ulang alik dari MidValley ke umah. Naik public transport memang meletihkan. Nasib baik opis tu kat MidValley. Kalu tak, memang hari2 rasa tak teruja langsung nak bekerja. Bulan ni menyaksikan ada 2 pegawai baru masuk, En. *afiz dan Cik *yida.

Bulan Mei ada 2 perkara gembira yang berlaku.

Satu: Aku dapat letter offer lagi dari gomen. Aku dapat permanent di KKM. Seronok sangat sebab tak sangka rezeki aku untuk dapat permanent dalam masa yang singkat. Dan seperti besa aku kena ngadap bos untuk minta pelepasan jawatan. Bos aku mula2 terkejut sebab dia tak tau pon aku kontrak. Dia mintak aku merayu dengan gomen supaya stay kat JKR. Berita aku dapat offer ni sampai ke pejabat timb pengarah. Kat situ segala gosip dan seangkatan dengannya memang cepat btol merebak. Ingat lagi. Blom aku bukak mulut nak cite pasal resignation aku kat pegawai tuh, dia awal2 lagi dah agak kedatangan aku. Tapi ok gak. memudahkan keja aku. tak yah cite banyak2.

Dua: Our lil Dania dah setahun. Sedeynya kami tak berkesempatan nak buat besday celeb besar-besaran. Sori ye Dania. Tapi kami ganti dengan kek besar dan makan besar kat restoran seafood. walaupon dah setahun, masa ni dania blom bole berjalan lagi.

Jun
01.06.09 tarikh lapor diri ke KKM. Masuk je opis baru, rupa-rupanya workstation untuk kami yang baru ni blom ada. Jadi pandai2 kami la nak merempat mana. Mula2 memang rasa tak happy langsung sebab lain benar masa kat JKR. Kat JKR, aku ada bilik sendri(wpun kongsi), telefon, kabinet file. Tapi itu sume tak de kat KKM. Memang boleh jatuh semangat aku bila tengok keadaan opis cenggitu. haha...mengada2.saja cari point utk malas nk wat keja.

Julai
Bulan pertama aku berjauhan dengan Dania. Fes time tinggalkan dia utk g out station. Sebak je rasa masa nak tdo. besa sblom tido aku cium banyak kali pipi Dania. tak pon aku main2 ngan dia. bila dah out station memang rasa rindu sangat. Nak wat cane. Tugas aku kat KKM ni memang menuntut aku out station tiap2 bulan sebab aku jaga projek klinik desa.

Ogos
Akhir bulan Ogos aku dapat offer untuk tinggal di kuarters kerajaan. Plan asal minggu tu nak g Johor untuk attend konvo Nurul dan cuti2 ke Singapore. Tapi sebab pindah ni lagi penting, jadi terpaksa cancel plan bercuti tuh. Lagipon minggu selepas tu kan dah start pose. Berpindah la kami sekeluarga buat kali ke-4 sepanjang jadi laki bini. Nomad sungguh kitorang ni kan. hihi...Kali ni memang betol2 mencabar. dengan tak cukup masa nak packing barang pastu ngan barang yang makin bertambah. barang sape lagi kalu bukan barang Dania.

September
Tahun pertama menyambut pose di Putrajaya. Siyes jalan jam teruk dari dalam kawasan opis sampai la ke rumah. Memang teruk aar. Baru la aku tahu bila masuk je bulan pose, sume yang WP2 dan WP3 tukar ke WP1. Patut la jam bangat.

Dan ia bulan pertama Dania duk rumah pengasuh.

Oktober
Bulan keriangan sebab penuh ngan open house dan kenduri kendara.

November
Bulan sedey sebab mak aji (nenek sebelah abah) telah kembali ke rahmatullah. Allah lebey menyayangi mak aji. Kami redha dengan pemergian dia. Sehingga ke saat ini, aku maseh blom berkesempatan lagi nak menjenguk kubor dia. Kata abah, mak aji ditanam kat tempat lain. tak satu tempat dengan kubor tok chik(suami mak aji).

Disember
Bulan yang aku sibuk paling luar biasa sekali. Baru la aku tau bulan penutup ni paling havoc bila bekerja kat gomen. Lebey2 lagi aku yang handle projek nih. Macam2 mende nak cepat.Cthnya claim kontraktor dan konsultan. Derang ni keja lemau tapi bab claim nk cepat jek. pastu suka hati submit claim lambat. Dan seperti besa, KSU mula turun padang tengok projek yang lewat. hehe...projek aku pon tak terkecuali. Tapi bagus gak. Bila lagi nak tengok KSU sendri kan. dan macam2 report nak kena buat.

Apapun bulan ni banyak betol orang mengawan. kat cni, aku nak ambil kesempatan untuk ucapkan tahniah dan mohon maaf sebab tak dapat nak menghadiri kenduri korang semua.
Tahniah kepada Rina dan Ramadhan, Syikin dan Rudhie, Azila dan Azmir, Zulazmi dan pasangan, Ani Fauzia dan Aysrul Naim, Fara dan pasangan, Helmi dan pasangan, Kamal dan Marlina, Zihan dan pasangan, Farhana Jamil dan pasangan, dan sape2 lagi yang ada menjemput kami sekeluarga. kot2 ada yang aku lupa nak sebut. hepi newlyweds to u all and wish u all da best k!

Dan tahun baru ni, aku nak ucap gud luck kepada mak-mak buyong Zulida, Farhanah, Roza, Irsyida dan sape2 lagi, selamat berjuang utk bersalin nanti. hehehe...







2 comments:

~Mommy ZuE~ said...

lame sungguh ko menyepi makcik..hehe..btw, thank you..takott seyy..huwaaa..doa2 sume slmt..amin..

-inay- said...

untungnye murah rezeki dpt keje gomen kan....btw,rosey dpt anak pempuan 24 dis hr tuh