Friday, September 4, 2009

sekarang kita perlu berjimat

serius nye bunyi tajuk kat atas tuh.

sebenarnya aku tertarik ngan cerita asam garam kengkawan aku yang menjadi surirumah esp. Liza dan Nanin (those yang dah ada anak). sebab apa yang derang alami sama gak ngan apa yang aku rasa dan alami.

kami berjuang habes habesan untuk memasak dan sediakan makanan berbuka bagi seisi keluarga. matlamat cuma satu untuk berjimat cermat dan menjamin kebersihan. di kala ekonomi yang gawat ini, orang pompuan yang paling cepat terasa. memang kalu nak dipikirkan setakat nak makan berdua(dewasa) baik beli je. tapi bila nilai perbelanjaan tu dibandingkan dengan nilai beli barang basah memang terasa perbezaannya.

tapi siyes memasak ngan anak yang kucil memang btol2 mencabar ketika kita mengejar masa . bila datang mud meroyan, kita akan ter marah si kucil. aku sendri memang tak terkecuali. huhu...tapi cepat2 insaf dan terus pujuk si kucil. masa ni la kena pakai pyshcology terhadap budak kucil. sebenarnya si kucil ni dapat memahami akan perkataan dan perasaan bila kita suarakan. jalan yang aku pilih ngan pujuk si kucil tu dengan perkataan yang lembut (padahal dalam hati memberontak) hikhikhik...dan bagi je la apa2 makanan cereal yang bole dimakan. sambil memasak tu suap si kucil gak. sebelah tangan menumbuk bawang sebelah tangan menyudu makanan ke mulut dia.

itu la serba sedikit cite ramadhan pertama ngan anak pompuan kitorang, Dania Ziyad.



6 comments:

nanin said...

alahai mien.. aku tak pandai la pulak nak multi task.. i need both hands utk memasak!!! hahahaha..

Unknown said...

seb baik la hannah behave time aku masak. dia siap tunggu aku kt tepi peti ais huhu..
cuma dia tak behave masa aku nk berbuka..ade je itu ini dia mintak. isk iskk tak kasik mama makan plak dah..

yezza, berjuang memasak demi kesejahteraan dan kebahgiaan poket sekeluarga..chewah!

cneo osman said...

wahh..bolehlar aku merasa masakan ko nieh ... ;). tp mkn kat umah lagi best berbanding mkn kat luar...seb baik aku tinggal kt umah makcik..

OneRoseHoney said...

OK la anak ko nak makan...Nabil memang tak suka makan...klau aku masak, aku mesti bagi periuk and senduk satu kat Nabil...nanti dier pon masak gak....

ummi mien said...

wan rose:wah...nabil pandai main masak2. dania cam ummi dia. dia mmg x minat tang masak2 nih. hikhikhik...

ummi mien said...

nanin:terpaksa la utk survive. kalu tak sure dia asik mintak nk dukung jek.

lydzar:dania akan behave kalu bg sebalang kurma. dia suka mkn kurma so biarkn je dia melantak kurma.hikhikhik...mmg pon. terpaksa berpenat lelah msk. kalu x, nanti membazirkan duit beli makanan kat bazar yang blom tentu sedap.

cneo: saya blom terror lagi. malu la. hikhikhik